"Tęczowy zakątek"

  • "Tęczowy zakątek"

    Kształcenie przez działalność plastyczną jest bardzo istotnym czynnikiem dla rozwoju i edukacji każdego dziecka. Dlatego też w naszym przedszkolu została wprowadzona innowacja – Program plastyczny „Tęczowy zakątek” opracowany przez mgr Małgorzatę Zborowską.

    Cel główny programu:

    • Usprawnianie ręki dziecka oraz rozwijanie uzdolnień i ich wrodzonych możliwości twórczych w toku różnorodnych działań plastycznych. Cele w oparciu o „podstawę programową wychowania przedszkolnego”
    • Dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania
    • Umie wypowiadać się różnymi technikami plastycznymi i przy użyciu elementarnych środków przekazu (takich jak kształt, barwa) w postaci prostych kompozycji i form konstrukcyjnych
    • Wykazuje zainteresowania malarstwem, rzeźbą i architekturą

    Cele organizacji zajęć:

    • Doskonalenie sprawności manualnych
    • Odreagowanie emocji i napięć
    • Rozwijanie dziecięcej twórczości plastycznej
    • Wyrażanie postawy twórczej w różnych formach dziecięcej ekspresji
    • Gromadzenie doświadczeń poprzez wykonywanie prac z zastosowaniem różnorodnych technik plastycznych,
    • Przyzwyczajanie do zachowania porządku podczas pracy oraz ostrożnego posługiwania się przyborami
    • Wyrażanie własnych obserwacji i doświadczeń w formie plastycznej
    • Inspirowanie działalności plastycznej różnymi czynnikami (literaturą, muzyką, wycieczką itp.)
    • Uczestniczenie dzieci w przygotowaniu materiału do zajęć i sprzątaniu
    • Ocena wytworów własnej działalności oraz próby oceniania prac innych
    • Rozwijanie poczucia estetyki
    • Uwrażliwianie na piękno różnorodnych zjawisk: przyrodniczych i społecznych
    • Dostrzeganie form oraz bogactwa barw w naturze
    • Nazywanie podstawowych materiałów plastycznych
    • Rozwijanie wyobraźni dziecka poprzez kontakt z wytworami sztuki (reprodukcje dzieł uznanych artystów polskich i zagranicznych, oglądanie wystaw miejscowych artystów)
    • Rozwijanie zdolności percepcji malarskich dzieł sztuki: spostrzegania, rozumienia, przeżywania, wartościowania

    W zakresie wiadomości dotyczących środków wyrazu:

    • Nazywanie podstawowych barw, tworzenie barw pochodnych, rozróżnianie ich na ciepłe i zimne
    • Umiejętność wyrażania nastroju w dziełach plastycznych
    • Nazywanie i rozróżnianie niektórych dziedzin sztuki takich jak ceramika, rzeźba, malarstwo
    • Wykonywanie pół przestrzennych oraz przestrzennych prac z wykorzystaniem papieru
    • Wydzieranie różnych kształtów z papieru
    • Malowanie farbami akwarelami
    • Wycinanie, klejenie
    • Rysowanie różnego typu kredkami
    • Malowanie i rysowanie na różnego rodzaju powierzchniach
    • Zapoznanie z tradycjami obchodzonych świąt w ciągu roku
    • Czerpanie radości z własnej twórczości
  • Przedszkole jest to miejsce, w którym dziecko podejmuje samodzielne próby rysowania, malowania, lepienia, wycinania, prowadząc go do przekształcania w tym zakresie otaczającej rzeczywistości, do kształtowania nowych jej form z odpowiedniego materiału plastycznego.

    Program realizowany jest przez dzieci 5 i 6-letnie poprzez zabawy plastyczne, grupowe i indywidualne, uwzględniające kreatywność, indywidualizm i swobodną ekspresję w twórczości plastycznej dziecka oraz różnorodność technik plastycznych.

    Obserwując dzieci przy pracy nauczyciel będzie mógł stwierdzić jakie trudności one napotykają, które rodzaje działalności są dla nich atrakcyjne i które umiejętności trzeba u nich rozwijać.

    Dzieci będą mieć możliwość aktywnego poznania różnorodnych technik plastycznych, takich jak:

    • RYSUNEK KREDKĄ LUB PASTELAMI SUCHYMI NA PAPIERZE ŚCIERNYM
    • RYSOWANIE WĘGLEM
    • BATIK NA PAPIERZE
    • METODA PALUSZKOWA
    • MALOWANIE FARBĄ MYDLANĄ
    • MALOWANIE NA CHUSTECZKACH HIGIENICZNYCH
    • MALOWANIE NA WORKU JUTOWYM LUB LNIANYM
    • MALOWANIE NA FILTRACH DO KAWY
    • PUENTYLIZM (POINTYLIZM)
    • KOMPOZYCJE Z PAPIEROWYCH KÓŁ Z ELEMENTAMI TECHNIKI ORIGAMI
    • WYDZIERANKI
    • WOSKOWE OBRAZKI
    • ODLEWY Z GIPSU
    • COLLAGE ZE STRUŻYN KREDEK

    Efekty można zobaczyć na bieżąco w przedszkolnych galeriach.