Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków
Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (marzec 2023):
Tydzień I: Bajki i baśnie
Tydzień II: W marcu jak w garncu
Tydzień III: Dbamy o zdrowie na przedwiośniu – Nadchodzi wiosna
Tydzień IV: WielkanocI. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:
używa zwrotów grzecznościowych
wykonuje ćwiczenia oddechowe
interesuje się nową porą roku
słucha uważnie wiersza
zna i wymieni oznaki przedwiośnia
buduje logiczne wypowiedzi
rysuje mazakami na określony temat
sprząta przybory
reaguje na sygnały
uczestniczy w zabawie pantomimicznej
prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
w sposób właściwy porozumiewa się z innymi
prawidłowo przelicza, segreguje i porównuje liczebność zbioru
rytmizuje tekst
powtarza fragmenty lub całość wiersza
mówi wiersz z pamięci na forum grupy
układa melodie do prostych tekstów o wiośnie
jest twórcze
zna i bawi się przy piosence „Karuzela”
kończy rozpoczęty wzór
cierpliwie czeka na swoją kolej w zabawie
szanuje prawa innych w zabawie
wypowiada się nt. znaków wiosny
składa obrazek w całość
prawidłowo przelicza
właściwie posługuje się liczebnikami porządkowymi
kontynuuje rytm
jest sprawne ruchowo
współdziała podczas ćwiczeń
bawi się wspólnie z innymi
słucha poleceń
śpiewa i tańczy przy piosence ”Poszło ….
odgaduje odgłosy
bezpiecznie bawi się z innymi
kończy rozpoczęte zdanie
łączy dwa elementy
aktywnie ćwiczy
odpowiada na pytania związane z treścią wiersza
ilustruje treść wiersza dźwiękami instrumentów
precyzyjnie wycina i ozdabia sylwety
właściwie posługuje się klejem
wypowiada się nt. roli wiatru w przyrodzie
buduje dłuższe wypowiedzi
bawi się w ulubionych kącikach zabaw
wymieni elementy garderoby wiosennej
przedstawia emocje za pomocą symboli
wykonuje polecenia ruchowe i oddechowe
jest spostrzegawcze
rysuje po śladzie
szanuje zabawki przedszkolne i zabawę innych
dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
ilustruje ruchem treść rymowanki
buduje logiczne wypowiedzi i wypowiada się na określony temat
słucha wypowiedzi innych
zna i wymieni zdrowe produkty
dba o estetykę prac
pamięta oz zasadach bezpieczeństwa
powtarza rymowankę
dokładnie koloruje obrazek
zna i wymienia nawyki zdrowotne
wymieni produkty bogate w witaminy
pamięta o zasadach dbałości o zdrowie
wykonuje przysiady i podskoki
stosuje formy grzecznościowe
dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
odrysowuje wg szablonu
ozdabia wg własnego pomysłu
właściwie nazywa kolory
rozwiązuje zadania matematyczne
liczy sylaby
ma dobrą orientację w otoczeniu
słucha poleceń nauczyciela
rysuje na określony temat
wymieni produkty użyte do wykonania zdrowej kanapki
przestrzega zasad kodeksu
szanuje praw innych w zabawie
śpiewa i bawi się przy piosence
tworzy zasady zdrowego odżywiania się
zachowuje właściwą postawę w czasie oglądania filmu
wypowiada się na forum grupy
samodzielnie wykonuje kanapki
zna i wymieni zdrowe produkty w kanapce
wymieni zdrowe i niezdrowe produkty
bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
układa jadłospis
wie, ze rzeżucha jest zdrowa
bierze udział w zakładaniu hodowli rzeżuchy
poprawnie wykonuje zadania ruchowe
wykonuje przysiady i podskoki
lepi z plasteliny
śpiewa i tańczy
bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
prawidłowo przelicza
rozpoznaje i nazywa kwiaty chronione
wie co to znaczy „chronione”
maluje przy muzyce
jest twórcze, kreatywne
przestrzega zasad bezpieczeństwa
uważnie słucha
rysuje szafirki
dzieli się atrakcyjnymi zabawkami
sprząta po skończonej zabawie
wyjaśni znaczenie przysłów
rozpoznaje i nazywa niektóre z ptakowi
zna ich zwyczaje i o nich mówi
śpiewa nowo poznaną piosenkę
ma poczucie rytmu
pamięta o zasadach bezpieczeństwa
prawidłowo przelicza w zabawie
wypowiada się nt. treści ilustracji
odkodowuje obrazek rysując
bawi się zgodnie w małych grupach
rozwiązuje labirynt
dzieli słowa na sylaby
klasyfikuje wg określonej cechy
prawidłowo przelicza
jest sprawne i zwinne ruchowo
dostosowuje ubiór do pogody
wykonuje ćwiczenia oddechowe
jest uprzejme i kulturalne wobec innych
buduje dłuższe wypowiedzi
wie jak można się zrelaksować
prawidłowo powtarza zgłoski
aktywnie uczestniczy w zajęciu
nazywa sprzęty ogrodowe
wie do czego służą
szanuje prawa innych w zabawie
bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami
układa z mozaiki geometrycznej na podany temat
opowiada treść obrazków historyjki
wyciąga wnioski
czeka na swoja kolej podczas wypowiadania się
jest sprawne ruchowo
szybko stawia się na zbiórki
szanuje przedszkolne zabawki
szanuje wytwory prac dzieci
przestrzega zasad bezpieczeństwa
stosuje się do reguł w zabawie
jest twórcze
rozpoznaje i nazywa zwierzęta wiejskie
wie jakie korzyści mamy z hodowli zwierząt
stosuje w rozmowie formy grzecznościowe
wymienia domy zwierząt
uważnie słucha czytanego opowiadania
nazywa zwierzęta domowe
buduje logiczne wypowiedzi
tworzy muzykę grając na instrumentach perkusyjnych
bawi się zachowując zasady bezpieczeństwa
jest spostrzegawcze
układa obrazek z części w całość
organizuje sobie czas wolny
szanuje zabawki własne i przedszkolne
przelicza ilość dźwięków
rozpoznaje głos zwierzątka
wykonuje zadania matematyczne
przelicza liczebnikami porządkowymi
wykonuje wszystkie ćwiczenia ruchowe
współpracuje podczas zabawy
ogaduje rysunek
maluje na określony temat
wypowiada rymy do podanych wyrazów
odtwarza układ rytmiczny
nazywa instrumenty smyczkowe
ma poczucie rytmu
precyzyjnie wycina
estetycznie przykleja elementy pracy plastycznej
dostrzega zamiany w przyrodzie
buduje z klocków na podany temat
prawidłowo określa kierunki: prawo, lewo
odkłada zabawki na miejsce
podejmuje właściwe decyzje
opowiada o zwierzętach
śpiewa znaną piosenkę
nazywa poszczególne zwierzęta wiejskie
prawidłowo powtarza zgłoski
jest zwinne i zręczne
przestrzega ustalonych zasad
prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe
nazywa potomstwo poszczególnych zwierząt
czeka na swoja kolej w zabawie
dorysowuje drugą część pisanki
prawidłowo koloruje pisanki
poznaje zwyczaje związane z WIELKIM TYGODNIEM
poznaje tradycje Wielkanocne
II. W tym miesiącu poznamy: Wiersz: „Wietrzyk i wicher” Doroty Kossakowskiej
Przyleciał wietrzyk do lasu małego
i zaczął cicho wiać.
Już wszystkie zajączki się obudziły
i nie chcą dłużej spać.Pogłaskał lekko świerki i sosny,
coś jeszcze zagrać chciał.
Zaszumiał dębom na leśnej polanie
i już za chwilę spał.Jego brat wicher też nie próżnował.
Przemierzał szybko świat.
Połamał drzewa, potargał krzaki,
do sadu z szumem wpadł.Starej jabłoni dziś nie oszczędził,
szaleje i huczy groźnie.
– Kochany wichrze popatrz na brata,
on się porusza ostrożnie.III. Piosenka: „Znów przyszła Wiosna” sł. Monika Kluza, muz. Mateusz Kluza
- Co się dzieje, świat się śmieje
wstało ciepłe słońce,
na polanie w ciemnym lesie
słychać jakiś koncert.
Wszędzie w koło jest wesoło,
Miś i wilk śpiewają
bo z daleka przybył gość
wszyscy go witają.Ref. Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach
rozwija kwiaty i budzi nas
to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa
tęczą maluje świat- Po cichutku, po kryjomu
przyszła do nas wiosna
na paluszkach, niczym wróżka
piękna i radosna
Zaprosiła do zabawy
Dzieci małe duże
biegną wszystkie na polanę
aby śpiewać w chórze