Co nowego w tym miesiącu (5-latki)?

  • Aktualnie uczymy się w grupie 5-latków

    Tematy realizowane w bieżącym miesiącu (marzec 2023):

    Tydzień I: Bajki i baśnie
    Tydzień II:
    W marcu jak w garncu
    Tydzień III:
    Dbamy o zdrowie na przedwiośniu – Nadchodzi wiosna
    Tydzień IV:
    Wielkanoc

     

    I. WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI DZIECKA – dziecko:

    • używa zwrotów grzecznościowych

    • wykonuje ćwiczenia oddechowe

    • interesuje się nową porą roku

    • słucha uważnie wiersza

    • zna i wymieni oznaki przedwiośnia

    • buduje logiczne wypowiedzi

    • rysuje mazakami na określony temat

    • sprząta przybory

    • reaguje na sygnały

    • uczestniczy w zabawie pantomimicznej

    • prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

    • w sposób właściwy porozumiewa się z innymi

    • prawidłowo przelicza, segreguje i porównuje liczebność zbioru

    • rytmizuje tekst

    • powtarza fragmenty lub całość wiersza

    • mówi wiersz z pamięci na forum grupy

    • układa melodie do prostych tekstów o wiośnie

    • jest twórcze

    • zna i bawi się przy piosence „Karuzela”

    • kończy rozpoczęty wzór

    • cierpliwie czeka na swoją kolej w zabawie

    • szanuje prawa innych w zabawie

    • wypowiada się nt. znaków wiosny

    • składa obrazek w całość

    • prawidłowo przelicza

    • właściwie posługuje się liczebnikami porządkowymi

    • kontynuuje rytm

    • jest sprawne ruchowo

    • współdziała podczas ćwiczeń

    • bawi się wspólnie  z innymi

    • słucha poleceń

    • śpiewa i tańczy przy piosence ”Poszło ….

    • odgaduje odgłosy

    • bezpiecznie bawi się z innymi

    • kończy rozpoczęte zdanie

    • łączy dwa elementy

    • aktywnie ćwiczy

    • odpowiada na pytania związane z treścią wiersza

    • ilustruje treść wiersza dźwiękami instrumentów

    • precyzyjnie wycina i ozdabia sylwety

    • właściwie posługuje się klejem

    • wypowiada się nt. roli wiatru w przyrodzie

    • buduje dłuższe wypowiedzi

    • bawi się w ulubionych kącikach zabaw

    • wymieni elementy garderoby wiosennej

    • przedstawia emocje za pomocą symboli

    • wykonuje polecenia ruchowe i oddechowe

    • jest spostrzegawcze

    • rysuje po śladzie

    • szanuje zabawki przedszkolne i zabawę innych

    • dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

    • ilustruje ruchem treść rymowanki

    • buduje logiczne wypowiedzi i wypowiada się na określony temat

    • słucha wypowiedzi innych

    • zna i wymieni zdrowe produkty

    • dba o estetykę prac

    • pamięta oz zasadach bezpieczeństwa

    • powtarza rymowankę

    • dokładnie koloruje obrazek

    • zna i wymienia nawyki zdrowotne

    • wymieni produkty bogate w witaminy

    • pamięta o zasadach dbałości o zdrowie

    • wykonuje przysiady i podskoki

    • stosuje formy grzecznościowe

    • dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

    • odrysowuje wg szablonu

    • ozdabia wg własnego pomysłu

    • właściwie nazywa kolory

    • rozwiązuje zadania matematyczne

    • liczy sylaby

    • ma dobrą orientację w otoczeniu

    • słucha poleceń nauczyciela

    • rysuje na określony temat

    • wymieni produkty użyte do wykonania zdrowej kanapki

    • przestrzega zasad kodeksu

    • szanuje praw innych w zabawie

    • śpiewa i bawi się przy piosence

    • tworzy zasady zdrowego odżywiania się

    • zachowuje właściwą postawę w czasie oglądania filmu

    • wypowiada się na forum grupy

    • samodzielnie wykonuje kanapki

    • zna i wymieni zdrowe produkty w kanapce

    • wymieni zdrowe i niezdrowe produkty

    • bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

    • układa jadłospis

    • wie, ze rzeżucha jest zdrowa

    • bierze udział w zakładaniu hodowli rzeżuchy

    • poprawnie wykonuje zadania ruchowe

    • wykonuje przysiady i podskoki

    • lepi z plasteliny

    • śpiewa i tańczy

    • bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

    • prawidłowo przelicza

    • rozpoznaje i nazywa kwiaty chronione

    • wie co to znaczy „chronione”

    • maluje przy muzyce

    • jest twórcze, kreatywne

    • przestrzega zasad bezpieczeństwa

    • uważnie słucha

    • rysuje szafirki

    • dzieli się atrakcyjnymi zabawkami

    • sprząta po skończonej zabawie

    • wyjaśni znaczenie przysłów

    • rozpoznaje i nazywa niektóre z ptakowi

    • zna ich zwyczaje i o nich mówi

    • śpiewa nowo poznaną piosenkę

    • ma poczucie rytmu

    • pamięta o zasadach bezpieczeństwa

    • prawidłowo przelicza w zabawie

    • wypowiada się nt. treści ilustracji

    • odkodowuje obrazek rysując

    • bawi się zgodnie w małych grupach

    • rozwiązuje labirynt

    • dzieli słowa na sylaby

    • klasyfikuje wg określonej cechy

    • prawidłowo przelicza

    • jest sprawne i zwinne ruchowo

    • dostosowuje ubiór do pogody

    • wykonuje ćwiczenia oddechowe

    • jest uprzejme i kulturalne wobec innych

    • buduje dłuższe wypowiedzi

    • wie jak można się zrelaksować

    • prawidłowo powtarza zgłoski

    • aktywnie uczestniczy w zajęciu

    • nazywa sprzęty ogrodowe

    • wie do czego służą

    • szanuje prawa innych w zabawie

    • bawi się zgodnie ze swoimi zainteresowaniami

    • układa z mozaiki geometrycznej na podany temat

    • opowiada treść obrazków historyjki

    • wyciąga wnioski

    • czeka na swoja kolej podczas wypowiadania się

    • jest sprawne ruchowo

    • szybko stawia się na zbiórki

    • szanuje przedszkolne zabawki

    • szanuje wytwory prac dzieci

    • przestrzega zasad bezpieczeństwa

    • stosuje się do reguł w zabawie

    • jest twórcze

    • rozpoznaje i nazywa zwierzęta wiejskie

    • wie jakie korzyści mamy z hodowli zwierząt

    • stosuje w rozmowie formy grzecznościowe

    • wymienia domy zwierząt

    • uważnie słucha czytanego opowiadania

    • nazywa zwierzęta domowe

    • buduje logiczne wypowiedzi

    • tworzy muzykę grając na instrumentach perkusyjnych

    • bawi się zachowując zasady bezpieczeństwa

    • jest spostrzegawcze

    • układa obrazek z części w całość

    • organizuje sobie czas wolny

    • szanuje zabawki własne i przedszkolne

    • przelicza ilość dźwięków

    • rozpoznaje głos zwierzątka

    • wykonuje zadania matematyczne

    • przelicza liczebnikami porządkowymi

    • wykonuje wszystkie ćwiczenia ruchowe

    • współpracuje podczas zabawy

    • ogaduje rysunek

    • maluje na określony temat

    • wypowiada rymy do podanych wyrazów

    • odtwarza układ rytmiczny

    • nazywa instrumenty smyczkowe

    • ma poczucie rytmu

    • precyzyjnie wycina

    • estetycznie przykleja elementy pracy plastycznej

    • dostrzega zamiany w przyrodzie

    • buduje z klocków na podany temat

    • prawidłowo określa kierunki: prawo, lewo

    • odkłada zabawki na miejsce

    • podejmuje właściwe decyzje

    • opowiada o zwierzętach

    • śpiewa znaną piosenkę

    • nazywa poszczególne zwierzęta wiejskie

    • prawidłowo powtarza zgłoski

    • jest zwinne i zręczne

    • przestrzega ustalonych zasad

    • prawidłowo wykonuje ćwiczenia oddechowe

    • nazywa potomstwo poszczególnych zwierząt

    • czeka na swoja kolej  w zabawie

    • dorysowuje drugą część pisanki

    • prawidłowo koloruje pisanki

    • poznaje zwyczaje związane z WIELKIM TYGODNIEM

    • poznaje tradycje Wielkanocne

    II. W tym miesiącu poznamy: Wiersz: „Wietrzyk i wicher” Doroty Kossakowskiej

    Przyleciał wietrzyk do lasu małego
    i zaczął cicho wiać.
    Już wszystkie zajączki się obudziły
    i nie chcą dłużej spać.

    Pogłaskał lekko świerki i sosny,
    coś jeszcze zagrać chciał.
    Zaszumiał dębom na leśnej polanie
    i już za chwilę spał.

    Jego brat wicher też nie próżnował.
    Przemierzał szybko świat.
    Połamał drzewa, potargał krzaki,
    do sadu z szumem wpadł.

    Starej jabłoni dziś nie oszczędził,
    szaleje i huczy groźnie.
    – Kochany wichrze popatrz na brata,
    on się porusza ostrożnie.

     

    III. Piosenka: „Znów przyszła Wiosna” sł. Monika Kluza, muz. Mateusz Kluza

    1. Co się dzieje, świat się śmieje
      wstało ciepłe słońce,
      na polanie w ciemnym lesie
      słychać jakiś koncert.

    Wszędzie w koło jest wesoło,
    Miś i wilk śpiewają
    bo z daleka przybył gość
    wszyscy go witają.

    Ref. Znów przyszła wiosna i skacze po drzewach
    rozwija kwiaty i budzi nas
    to mała wiosna z ptakami dziś śpiewa
    tęczą maluje świat

    1. Po cichutku, po kryjomu
      przyszła do nas wiosna
      na paluszkach, niczym wróżka
      piękna i radosna

    Zaprosiła do zabawy
    Dzieci małe duże
    biegną wszystkie na polanę
    aby śpiewać w chórze